شهرداری شیراز با 7000 پرسنل رسمی قراردادی و شرکتی یکی از کلانشهرهای در حال رشد است که موضوع کارمدی در آن از اهمیت برخوردار است. کارایی هر سازمان در گرو کارآمدی نیروی انسانی آن سازمان است. پاسخگویی در قبال عملکرد در کلیه سطوح سازمانی نیازمند استقرار یک نظام ارزیابی عملکرد است که بتوان توانمندی شایستگی و نقاط قوت و ضعف عملکرد قسمت ها - واحدها و کارکنان را شناسایی نماید و در جهت توانمندسازی آنها راهکار ارائه دهد.کارایی خود کفایی و پاسخگویی به عنوان اهداف آرمانی و چشم انداز سازمانی شهرداری در نظام ارزیابی مد نظر قرارگرفته وهمسو با شاخصهای تعالی عملکرد اروپایی EFQM در سطوح کارکنان کارشناسان و سرپرستان و مدیران شاخصهای عملکردی متناسب استخراج و نظامنامه ارزیابی عملکرد تدوین گردید. البته مشکلات سازمانهای بزرگی چون شهرداری شیراز که دارای بیش از ده سازمان وابسته و ده منطقه شهرداری است با اجرای یک نظام ارزیابی حل نمیشود و به تحولات در استراتژیهای سازمانی نیاز داردزیرا مقاومت در برابر هر گونه نظام پاسخگو ساز بسیار زیاد است از جمله از سوی مدیران سطوح میانی که وضع موجود را وضع مطلوب تلقی میکنند و در پی پاسخگویی در قبال عملکرد نیستند در هر حال شهرداریها گریزی این واقعیت ندارند که باید در قبال شهروندان و شورای شهر و دیگران عملکرد قابل قبول و قابل دفاع ارائه دهند و از منابع بنحو مطلوب بهره برداری نمایید. تیجه این طرح تحقیقی در همایش پژوهش و نوآوری در عرصه مدیریت شهری در اسفندماه 1388 درشهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت و از مقالات پذیرفته شده و منتشر شده بود.